الوچکاپ

چرا باید آزمایش اوره خون انجام شود؟

Image Image
چرا باید آزمایش اوره خون انجام شود؟
  • 1 سال قبل
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

چرا باید آزمایش اوره خون انجام شود؟


آزمایش اوره خون (Blood Urea test)

قبل از پرداختن به آزمایش اوره خون، بیایید درباره مجموعه ای صحبت کنیم که رسالت سلامتی شما را بر عهده گرفته است. مجموعه الوچکاپ یکی از استارتاپ های موفق شهر تهران محسوب می شود که مدتی است فعالیت خود را در پایتخت شروع کرده است. شیوه کار این مجموعه به این صورت است که فرقی نمی کند شما آزمایشی دارید که با نسخه است یا بدون نسخه ،کافیست اپلیکیشن الوچکاپ را نصب کرده و با خیالی راحت و با چند کلیک ساده، اکیپ آزمایشگاهی الوچکاپ به محل مورد نظر شما خواهد آمد و دیگر نیاز نیست ساعت ها در ترافیک شهری و نوبت آزمایشگاه ها منتظر بمانید. اما منظور از آزمایش اوره خون چیست؟

از بهترین آزمایشگاه های ایران ، آنلاین آزمایش دهید

به صفحه دانلود اپلیکیشن الوچکاپ بروید و آزمایش خود را بصورت آنلاین بدون مراجعه به آزمایشگاه ثبت کنید.


آزمایش آنلاین

چرا باید آزمایش اوره خون انجام شود؟

برای بررسی عملکرد کلیه یا نظارت بر اثربخشی دیالیز این تست انجام می شود.

چه زمانی باید آزمایش شود؟

یکی از روش های ارزیابی عملکرد کلیه ها، اندازه گیری میزان اوره  در بدن است. همچنین در صورت داشتن علائم بیماری کلیوی حاد یا مزمن ممکن است این آزمایش انجام شود.

آیا آمادگی خاصی برای انجام تست نیاز است؟

اگر فقط میزان اوره خون قرار است آزمایش شود، برای انجام این آزمایش به هیچ گونه آمادگی خاصی نیاز نیست و می توانید مانند یک روز عادی غذا و مایعات مصرف کنید.

تست اوره خون و یا BUN چیست؟

اوره محصول تجزیه نهایی اسیدهای آمینه موجود در پروتئین ها است. با تجزیه پروتئین نیتروژن به شکل آمونیاک در کبد تولید می شود. نیتروژن با سایر مواد شیمیایی در کبد ترکیب می شود و اوره را که یک محصول زائد است، تشکیل می دهد. اوره در جریان خون آزاد می شود و به کلیه ها منتقل می شود و در آنجا از خون فیلتر شده و از طریق ادرار دفع می شود. کلیه های سالم بیش از 90 درصد اوره تولید شده را از بدن خارج می کنند، بنابراین سطح اوره ی خون می تواند نشان دهد که کلیه ها چقدر خوب کار می کنند.

اکثر بیماری هایی که کلیه ها یا کبد را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند بر میزان اوره موجود در خون تاثیر بگذارند. اگر مقادیر زیاد اوره توسط کبد تولید شود یا مقادیر کاهش یافته توسط کلیه ها خارج شود، غلظت اوره خون افزایش می یابد. اگر آسیب جدی یا بیماری کبدی باعث کاهش تولید اوره شود، ممکن است غلظت اوره کاهش یابد.

در تست اوره خون، مستقیما میزان  اوره اندازه گیری می شود، اما روش دیگر برای اندازه گیری میزان اوره خون انجام تست BUN است، این تست میزان نیتروژن موجود در اوره ی خون شما را اندازه گیری می کند و روشی برای سنجش عملکرد کلیه ها است. در صورت نیاز، با داشتن میزان BUN می توان میزان اوره موجود در خون را تعیین کرد.

 

چه زمانی باید آزمایش اوره انجام شود؟

 برای سنجش عملکرد کلیه ها این ازمایش اغلب به همراه سنجش کراتینین درخواست می شود. به طور کلی در موارد زیر نیاز است که میزان اوره موجود در خون سنجیده شود:

*     قبل از شروع مصرف برخی داروها

*     افراد مشکوک به مشکلات کلیوی

*     افراد تحت درمان بیماری کلیوی

برخی از علائم و نشانه های اختلال عملکرد کلیه عبارتند از:

*     خستگی

*     عدم تمرکز

*     کم اشتهایی

*     کم خوابی

*     تورم  در اطراف چشم، مچ دست، مچ پا یا شکم

*     وجود ادرار کف آلود، خونی یا قهوه ای رنگ

*     کاهش مقدار ادرار

*     مشکلات ادرار مانند احساس سوزش، ترشحات غیرطبیعی در هنگام ادرار یا تغییر در تکرر ادرار به خصوص در شب

*     درد وسط کمر در زیر دنده هایی که کلیه ها در آن قرار دارند

*     فشار خون بالا

زیاد یا کم بودن سطح اوره نشان دهنده ی چه چیزی است؟

سطوح بالای اوره نشان دهنده عملکرد ضعیف کلیه است. در بیماری حاد یا مزمن کلیوی ممکن است سطح اوره خون افزایش پیدا کند. با این حال، علاوه بر بیماری کلیوی، چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند بر سطح اوره تأثیر بگذارد، مانند کاهش جریان خون به کلیه ها، خونریزی از دستگاه گوارش،  نارسایی احتقانی قلب، حمله قلبی اخیر، شوک، استرس، سوختگی شدید یا کم آبی بدن.

سطح پایین اوره رایج نیست و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. در بارداری طبیعی سطح اوره پایین می آید. همچنین در بیماری شدید کبد یا سوء تغذیه نیز ممکن است این شرایط مشاهده شود.

آیا میزان اوره موجود در خون با افزایش سن تغییر می کند؟

سطح اوره با افزایش سن افزایش می یابد. سطح اوره در نوزادان حدود دو سوم سطح موجود در بزرگسالان جوان و سالم است، در حالی که سطح اوره در بزرگسالان بالای 60 سال کمی بالاتر از بزرگسالان جوان است. همچنین سطح اوره در مردان کمی بالاتر از زنان است.

 

آیا سطح اوره در میزان بارداری تغییر می کند؟

سطح اوره به طور معمول در بارداری کمی پایین تر است، به خصوص در چند ماه آخر. زیرا در این زمان جنین از مقادیر زیادی پروتئین برای رشد استفاده می کند و حجم خون مادر افزایش می یابد و باعث رقیق شدن اوره در خون می شود.

رنج نرمال :

نتایج آزمایش BUN معمولا بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL)  اندازه گیری و گزارش می شود. به طور کلی، حدود 6 تا 24 میلی گرم در دسی لیتر طبیعی در نظر گرفته می شود. اما باید به این نکته توجه شود که محدوده نرمال ممکن است بسته به کیت مورد استفاده در آزمایشگاه و سن بیمار متفاوت باشد.

 

 

 

 

 

 




الوچکاپ ، آزمایش در همه جا





پرسش و پاسخ


در صورت استفاده از کلمات توهین آمیز و ... نظر شما بلافاصله حذف میشود.

https://github.com/igoshev/laravel-captcha

آی پی شما در سامانه ثبت شد 3.147.28.12

نظری وجود ندارد







کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجموعه الوچکاپ می باشد .